У 2025 році продовжився гендерний моніторинг обласних медіа Вінницької області. Перша хвиля цьогорічного відбулася у період з 15 по 21 січня. Для експертів важливим є зафіксувати і закарбувати для історії розвитку вітчизняних медіа ті тенденції, які спостерігаються під час повномасштабної війни росії проти України. Досліджуючи вінницькі обласні медіа, зрозуміло, приділяють велику увагу висвітленню цієї теми в інформаційному просторі регіону.
Аналізу підлягали публікації 4 обласних друкованих та 6 найбільших онлайн-видань Вінницької області: а) друковані – «33-й канал», «РІА», «Новини Вінниччини», «Вінниччина»; б) онлайн-медіа: I-VIN, Вінниця-Інфо, Na Парижі, Vежа, Вінбазар та MyVin.
Журналісти та журналістки та редактори та редакторки вінницьких медіа доводять свою проукраїнську позицію та патріотизм, підтримуючи моральний та психологічний стан своїх аудиторій. Долаючи економічні виклики обласні медіа продовжують оперативно, об’єктивно інформувати громади про місцеві події, події на фронті, сприяють інтеграції біженців до місцевих громад.
226 з 707 матеріалів друкованих і онлайн медіа були присвячені темі війни. Це практично третина всіх оприлюднених матеріалів. 31% контенту онлайн-видань і 38% у друкованих: війна. На жаль, кожного дня у стрічках онлайн-видань та щотижня на сторінках газет викарбувані імена тих Героїв, які повернулися додому на щиті, відавши життя за свободу на незалежність нашої країни. Поруч з ними і ті герої та героїні журналістських матеріалів, які забезпечують тили: чи то лікарі, чи вчителі, чи політики, чи бізнесмени, чи спортсмени, чи школярі.
Друковані медіа
У друкованих ЗМІ 38% матеріалів присвячені темі війни. Заступниця головного редактора найтиражнішої газети Вінницької області «33-й канал» Тетяна Редько на сторінках щотижневика розповідає читачам про нашого колегу-журналіста Романа Ковальського, який протягом 28 років працював в редакції, а з перших днів повномасштабної війни пішов на фронт. Це третя сторінка. На ній зазвичай були найсенсаційніші дописи Романа. Але віримо, що він повернеться з перемогою і читачі будуть знову будуть читати його найкращі дописи.
На жаль, в моніторинговий тиждень чимало героїнь публікацій, присвячених війні, у друкованих медіа з’явилися у темі «криміналу». Не залишили поза увагою у публікації «33-го» «У справі ексголови МСЕК Крупи відбулася нова серія обшуків» відому корупціонерку Тетяну Крупу. Пишуть і про кричущі схеми, які задіяла суддя Донецького апеляційного суду Людмила Соломаха, яка збільшила свою щомісячну пенсію до 192 тисяч гривень. У «Новинах Вінниччини» матеріал про ексдружина військового, яка судиться з ним за дві зрізані вишні.
Але поруч із цим багато позитивних матеріалів, у яких жінки-волонтерки боронять наш тил. Так героїнею матеріалу «Четверо найближчих родичів пішли на війну» є відома волонтерка Ємілія Німцович, яка змогла згуртувати навколо себе команду однодумців і щодня допомагають бійцям на передовій. У РІА адвокатки дають роз’яснення щодо нюансів мобілізації. Також одна із головних публікацій присвячена матері загиблого война («Матері вручили орден за полеглого сина і два дрони»). Героїнею публікації «Заходжу в Instagram тільки, щоб задонати» є волонтерка Софія Бачинська, яка запропонувала збирає бійцям допомогу завдяки розробленому нею адвент-календарю.
Загалом у друкованих ЗМІ Вінниччини згадувань жінок у ролі експерток – 110, а героїнь – 308 (52% та 37% - відповідно). Цей показник свідчить про те, що «експертки» (це ті, хто говорить) фактично рівно представлені із чоловіками в газетах. А от в розрізі «героїнь» (про кого говорять» - невеликий дисбаланс. Найбільше експерток у газеті «Вінниччина» - 63% та у RIA – 57%. А от «героїнь» - 38% та 48%. В газетах «Новини Вінниччини» та «33-й канал» кількість героїнь та експерток в кожному із видань практично однакове – 31% та 33% та 39% і 38% . І хоча перші два видання балансують іншу пару, колективам варто звернути увагу, що баланс досягається коли показники «експертів»/ «експерток» та «героїв»/ «героїнь» досягають балансу 50% на 50%.
Варто зазначити, що у двох виданнях: «Новини Вінниччини» та RIA – відсутні згадування у темі «політикамісцева політика». Проте у «Вінниччині» політичну тему більше коментують жінки – 80%. Релігійна та культурна тематики представлені у всіх чотирьох виданнях. Проте тема «дозвілля» відсутня у всіх чотирьох видання. Скоріш за все, це обумовлено військовим станом. А от тема «кримінал» чи не вперше показує досить високий показник як «експерток», так і «героїнь» - 42% та 32%. Тематично збалансованими є RIA та Вінниччина.
Стосовно фемінітивів, то показник досить високий у всіх друкованих ЗМІ – 77%. У «Новинах Вінниччини» - 90%, у RIA – 87%, «33-му каналі» - 71% та «Вінниччина» - 67%. Якщо порівнювати із моніторинговими періодами минулих років, то, на приклад, газета «Вінниччини» не підвищила рівня. На жаль, більшість матеріалів культорологічної і освітної тематики, де, здавалося б, мали бути переважно фемінітиви, барвіють «маскулінітивами»: «ветеран педагогічної ниви Євгена Гаврилівна Камінська, Галини Миколаївни пропрацювала вчителем математики, Віра Просалова, професор кафедри української мови, бібліотекар Ніна Артапух». Набагато органічніше – ветеранка, вчителька, бібліотекарка, професорка.
Тематичні публікації. Експертка виділила три матеріали. Перший в газеті RIA – «Шукала маму для своїх дітей: про жінку, яка народила у 54». Журналіст Віктор Скрипник порушив досить цікаву тему, яка руйнує і стереотип про жінок, як в народі кажуть «старородок», так і руйнує вікові дискримінації. Зазвичай публікації такої тематики виходять в жанрі «життєвих історій», і є напівправдою або авторським домислом. Автору вдалося знайти реальну героїню, яка своєю історією зможе допомоги багатьом жінкам, які в житті зіткнулися із проблемою безпліддя або віковим цензом.
У газеті «Новини Вінниччини» одразу ж дві публікації. Одна із них – аналіз ринку праці приватних підприємців. Виявляється, що за статистикою у 2024 році 6 із 10 ФОПів відкрили жінки. Понад 61% нових ФОПів належать жінкам. А станом на листопад 2024 року частка жінок серед усіх новостворених ФОПів у Вінницькій області складає 61,9%. Зрозуміло, що це є відголоском війни, під час якої жінки беруть на себе відповідальність за економіку країни.
Ще одна публікація стосується домашнього насильства і судового розгляду справи. Апеляційний суд залишив у силі вирок суду нижчої інстанції і підтвердив, що героїня публікацій зазнала проявив домашнього насильства. Висвітлення у медіа таких судових справи і вірогідність покарання – той крок, який зможе вплинути на зменшення проявив «домашнього насильства», яке досить часто залишається прихованим. І це підвищує роль медіа у подоланні такого явища.
Підбиваючи підсумки огляду друкованих ЗМІ регіону, зазначимо, що у січні всі друковані видання області виглядають цілком достойно. Найвищий індекс гендерної чутливості у - RIA (61%) Газети «Вінниччина» та «Новини Вінниччини» мають 56% та 53% відповідно, «33-й канал» - 47%.
Тема війни в онлайн-виданнях. Які з вінницьких онлайн-видань більше уваги приділяли жінкам, а які – чоловікам, і в яких тематиках
Загалом за моніторинговий тиждень було опрацьовано 569 матеріалів в онлайн-виданнях. 31% публікацій були присвячені темі «війни»: як подіям на фронті, так і у тилу. Найбільша кількість публікацій у I-VIN - з 67 матеріалів 28 (42%). Nа Парижі та Vежа – 35%, «Вінниця-інфо» - 34 % (39 матеріалів), MyVin – 23%, у VinBazar – 25%.
Як і у друкованих виданнях, так і в онлайн жінки експертки і героїні представлені у різних соціальних ролях: від матерів, дружин, доньок загиблих Героїв, до жінок у політиці, економіки та волонтерстві. У «Вінниця-інфо» тему війни і життя у тиловому регіоні коментує перша заступниця голови Вінницької обласної військової адміністрації Наталія Заболотна (наразі голови ВОВА в області немає). На світлинах онлайн медіа читач бачить керівницю області, яка у такий складний для країни час, очікує дитину. Посадовиця не полишила роботу і керує областю. До речі, рік тому ми писали про керівницю Центрального регіонального центру Координаційного штабу поводження із військовополоненими Юлію Приймак, яка теж, обіймаючи високу посаду, завагітніла, народила і не скористалася правом декретної відпустки, продовжуючи працювати на відповідальній посаді, тримаючи зв’язок із родиною кожного война, який знаходиться у рашистському полоні.
В об’єктив журналістів онлайн медіа потрапили у темі війни потрапили і «колаборантка» і пропагандистка, яка через соцмережі кликала «руський мір».
Висвітлювали медіа і роботу волонтерок, і культурних діячок, які роблять все, аби наблизити перемогу.
Варто зазначити, про чоловіків на війні набагато більше пишуть видання. За результатами моніторингу теми війни, 36% - жінки-коментаторки, та 11% - жінки, про яких пишуть.
Загалом, за різними темами, у 36 % випадках жінки виступали експертками та в 11% – героїнями публікацій. Це низький показник, якщо порівнювати його із довоєнним часом.
Стосовно експерток і героїнь в онлайн медіа, то січнева картина виглядає так: «I-VIN» (50% та 29%), у «Вінниця-інфо» - 51% та 23%, та Vежа – 36% та 13%, MyVin – 37% та 21% відповідно. У двох видання Nа Парижі – 21% та 27% та VinBazar - 32% експерток та 41% героїнь, де тих, про кого пишуть, більше.
Видання, у яких герої та героїні, експерти та експертки присутні у практично у всіх темах – це «Вінниця-інфо» (лише немає «довкілляекологія») та MyVin (. У решті видань залишаються непокритими від 3 до 4 тем.
Фемінітиви
У січневому моніторинговому періоді всі видання подолали процент у 90% щодо вживання фемінітивів. Це високий показник. У двох виданнях експертка не помітила масулінітиви: Nа Парижі – 100% та Vежа – 100%. та I-VIN та MyVin – 97% . Стосовно маскулінітивів: «Тетяна Дідик майстру спорту з легкої атлетики, координатор по роботі з експертного оцінювання повсякденного функціонування особи Наталія Чернишук, медичний реєстратор Ольга Хілінська, Начальник управління спорту та рухової активності департаменту гуманітарної політики Вінницької ОВА Наталія Токар». З матеріалів, де з’являються назви професій у чоловічому роді стосовно жінок, очевидним є, що це опрацьовані пресрелізи або повідомлення різних установ. Ще раз звертаємо увагу редакційних колективів на цю проблему. Адже в різного роду організаціях функції комунікаторів, прессекретарів в більшості випадків виконують не професійні журналісти, які не ознайомлені зі стандартами написання, ні з політиками гендерної чутливості. Тому варто уважніше ставитися до таких дописів.
Отож, найбільш гендерночутливим у квітні є інтернет-видання «I-VIN» - 59%, «VinBazar» - 56% та «Вінниця-інфо» - 55%. “MyVin» - 52%, “Nа Парижі” – 49, “Vежа” – 44% - вонифактично розділили другу сходинку. Це досить високі показники, які покращилися з 2023 року.
Тематичні публікації. Експертка виділила дві публікації у виданнях «Вінниця-інфо» та I-Vin. Обидві стосують підготовки і навчанню новій спеціальності жінок - трактористок. Під час війни ринок праці в Україні зазнав змін і потрохи балансуються гендерні ролі. Звичні довоєнні спеціальності, які нібито були зазвичай чоловічі, стають і жіночими. Також у «Вінниця-інфо» присутній матеріал про збільшення жінок-водійок, які опановують водіння не лише легковим, але й спеціалізованим транспортом.
Ще одна публікація у виданні I-Vin стосується жінки-військовослужбовиці. Автор матеріалу Степан Вінгер зробив розлоге інтерв’ю із сержанткою Катериною Губрій, у якому розвінчує стереотипи щодо жінки у війську.
Згідно з результатами моніторингу за Індексом гендерної чутливості вінницькі медіа посідають у січні другу сходинку. Ознайомитися з загальними даними моніторингу обласних видань України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу.
Експертка з моніторингу,
координаторка Вінницького пресклубу
Наталія Болховська
__________________
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа здійснюється Волинським прес-клубом у партнерстві з Незалежною громадською мережею прес-клубів України.