10 липня

ВІННИЦЬКІ ОБЛАСНІ ЗМІ ПОСІЛИ ЧЕТВЕРТЕ МІСЦЕ В УКРАЇНІ (ІНДЕКС ГЕНДЕРНОЇ ЧУТЛИВОСТІ)

У 2023 році відбулося три хвилі гендерного моніторингу контенту регіональних медіа, який тривав упродовж тижня у лютому, квітні і червні. Аналізу підлягали публікації 5 обласних друкованих та 5 найбільших онлайн-видань Вінницької області: а) друковані – «33-й канал», «РІА», «Подільська зоря», «Вінниччина» та «Вінницька газета»; б) онлайн-медіа: I-VIN, Вінниця-Інфо, Na Парижі, Vежа  та Вінбазар.

 

За вказаний період спостерігається динаміка зростання матеріалів присвячених темі війни. Якщо в лютому воєнний контент складав 27%, у квітні – 32%, то у червні – 34%. Хід бойових дій на передовій, некрологи у пам’ять загиблих героїв, волонтери у тилу, перехід від «московської» церкви до Православної Церкви України, долі вимушено переміщених осіб – без сумніву центральні матеріали всіх медіа. Але в останній хвилі моніторингу спостерігається і збільшення матеріалів військової тематики, де центровими героямигероїнями стають чиновники та політики.

 

Загалом тема війни звучала у 31% матеріалів друкованих ЗМІ і в 44% онлайн-новин. Жінки були експертками (тими, хто коментували події, кого цитували) в газетних публікаціях у третині випадків (33%), а в інтернет-виданнях – лише в 21% випадків.

 

ВІЙНА ДУРКОВАНІ змі

 

тЕМА ВІЙНИ ОНЛАЙН ВИДАННЯ

 У друкованих медіа жінки як експертки в усіх темах домінували у лютому та квітні у «Вінницькій газеті» і «Вінничині», однак у червні їхня кількість різко зменшилась, а в «Подільської зорі» - квітні. В цьому контексті варто відзначити видання «RIA», у контенті якого кількість експерток є стабільною і на досить хорошому рівні.

ЖІНКИ ЯК ЕКСПЕТРКИ У ДРУКОВАНИХ ЗМІ

 

А от жінок як героїнь публікацій (тих, про кого згадують у матеріалах, але вони не є «спікерами») майже порівну з кількістю героїв було у лютому і квітні в «Подільської зорі». Найменше – у «Вінницької газети».

 

 

ФЕМІННІТИВИ ДРУКОВАНІ ЗМІ

Лідером у вживанні фемінітивів є «Подільська зоря», яка із 67% у лютому перейшла на всі 100% в подальшій роботі. Зростає поступово кількість фемінітивів у видання «RIA», а у «Вінницькій газеті» чомусь, навпаки, від 100% дійшли до 50%.

 

 

ІНДЕКС ЧУТЛИВОСТІ

 

Найвищий індекс гендерної чутливості за 3 хвилі моніторингу – в газети «Подільська зоря» (55%), трохи менше – в «RIA» (52%). «Подільська зоря» стала і найбільш гендерночутливим серед усіх вінницьких медіа, що підлягали моніторингу.

 

В онлайн-виданнях Вінничини, які підлягали моніторингу, кількості жінок і як експерток, і як героїнь новинних повідомлень коливалася то в бік зростання, то зменшення.

 

ІНДЕКС ОНЛАЙН МЕДІ

ОНЛАЙН ГЕРОЇНІ
ОНЛАЙН ЕКСПЕРТКИ

ОНЛАЙН ЕКСПЕРТКИ

 

Кількість фемінітивів приємно радує в усіх виданнях, однак іще спостерігається невпевненість у їх використанні. Будьте сміливіші, колеги. А перевірити, як вжити те чи інше слово, можна за словником - https://gendergid.org.ua/a/

 

Найбільш гендерночутливим серед онлайн-видань у 2023 році є VinBazar (51%). На другій позиції – I-VIN (50%).

 

Індекс гендерної чутливості всіх вінницьких медіа у 2023 році склав 48%. Це – четверта позиція в Україні.

Експертка з моніторингу –

Голова Вінницького прес-клубу

Наталка Болховська

__________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних медіа здійснювався у межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовуєВолинський прес-клуб у партнерстві з мережею прес-клубів України та медійних організацій.