4 березня

ВІННИЦЬКІ ОБЛАСНІ ЗМІ: РОБОТА У ВОЄННИЙ ЧАС. ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ

Перша хвиля цьогорічного гендерного моніторингу в період з 13 по19 лютого відбувається під час повномасштабної війни росії проти України. Досліджуючи вінницькі обласні медіа, зрозуміло, приділили велику увагу висвітленню цієї теми в інформаційному просторі регіону.

Нагадаємо, що аналізу підлягали публікації 5 обласних друкованих та 5 найбільших онлайн-видань Вінницької області: а) друковані – «33-й канал», «РІА», «Подільська зоря», «Вінниччина» та «Вінницька газета»; б) онлайн-медіа:I-VIN, Вінниця-Інфо, Na Парижі, Vежа  та Вінбазар.

Насамперед велика подяка журналіст/к/ам та редактор/к/ам вінницьких медіа за їхню проукраїнську позицію та патріотизм. Журналісти обласних медіа не лише долають економічні виклики, вони продовжують оперативно, об’єктивно інформувати громади про місцеві події, події на фронті, сприяють інтеграції біженців до місцевих громад.

286 з 592 матеріалів друкованих і онлайн ЗМІ були присвячені темі війни. Це практично половина всіх оприлюднених матеріалів. 55% контенту онлайн-видань і 27% у друкованих: війна. Тема війни не лише на фронті, а й в тилу. Бо практично кожна подія у регіоні має наблизити нашу Перемогу. Герої публікацій, чи то лікарі, чи вчителі, чи політики, чи бізнесмени, чи спортсмени, чи школярі роблять все в ім’я нашої Перемоги. На жаль, некрологів стає більше. І цей біль, який проходить через кожне інформаційне видання, закарбовується в літописі області. Всі десять видань щотижня публікують про подвиги загиблих вінничан.

Якщо у минулорічному моніторингу гіперлокальних (районних) ЗМІ було очевидним те, що жінки активно брали на себе управлінську функцію у тилу і частіше виступали героїнями та експертками публікацій, то в обласних медіа ситуація дещо відрізняється.

У друкованих ЗМІ 27% матеріалів стосуються теми війни. В матеріалі газети «РІА» АрінаКантоністова, дружина військового, розповідає, як народжувала без чоловіка і те, що нас всіх чекає ізраїльський сценарій. В той же час вона порушує проблему дітей, які зараз зростають без батьків, що знаходяться на фронті. Тема волонтерства присутня у всіх виданнях. В газеті «Вінниччина» розлогий матеріал «Мільйон від дітей-волонтерів», у якому Світлана Зіньківська, мати юного шахіста Родіона, розповідає про благодійні шахові турніри і збір коштів для ЗСУ. «На війні не буває чужих воїнів» - Анна Лаврик, волонтерка, розповідає про організацію допомоги на фронт, про всіх причетних до збору як в Україні, так і закордоном. Жінки, не лише волонтерки, вони беруть участь і у військовому управлінні державою. Так у матеріалі «Зголосилися тисячі добровольців», у якому йдеться про рекрутинг у "Гвардію наступу", представниця Нацполіції надає юридичне роз’яснення умов служби.  У матеріалі «Якщо зникла людина за особливих обставин», регіональна координаторка урядового уповноваженого з питань безвісти зниклих осіб за особливих обставин Марія Довжик роз'яснює алгоритм дій. До речі, у газеті «Вінниччина» найбільша кількість матеріалів воєнної тематики, у якій жінки виступають як героїнями, так і експертками.

  

Загалом у друкованих ЗМІ Вінниччини згадувань жінок у ролі експерток – 82,  а героїнь – 206 (42% та 36% - відповідно). Найбільше експерток у газеті «Вінниччина», хоча у діаграмі ми бачимо достатньо високий показник у «Вінницькій газеті». Такий показник в останній зумовлений невеликою кількістю матеріалів. В газетах RIA та “33-й канал” кількість героїнь та експерток в кожному із видань практично однакове – 39% / 39% та 21% / 25%.

Варто зазначити, що у трьох виданнях: «Вінницька газета», «Подільська зоря» та RIA – відсутні згадування у темі «політикамісцева політика» та «кримінал». Відповідно, матеріалів на цю тематику немає. Тематично збалансованими є RIA та Вінниччина.

Щодо фемінітивів, то показник досить високий у всіх друкованих ЗМІ. У RIA та «33-му каналі» він становить 85%, «Вінниччина» та «Подільська зоря» - 67% та 100% у «Вінницькій газеті». Водночас експертка з моніторингу зазначає, що маскулінітиви з’являються частіше у тих матеріалах, в основі яких офіційні повідомлення різних державних закладів та установ. Окрім того, це стосується і освітніх закладів (школи, училища, вузи), де повільно закріплюється культура вживання фемінітивів.

Так, наприклад, у газеті «Вінниччина»: «Любов Рупіна, керівник центру надання соціальних послуг, кандидат біологічних наук, доцент, професор Вікторія Петрушенко, викладач-професіонал Світлана Костельна, керівнику проєкту, викладачспеціальних дисциплін Світлані Петрівні Костельній». Вкотре рекомендуємо редакціям звернути увагу випускових редакторів та коректорів на це, готуючи матеріали до друку.

Про гендерні стереотипи. У газеті «Вінниччина» вийшла публікація від дописувачки «На війні не буває чужих воїнів», де волонтерка розповідає про останні збори допомоги для ЗСУ та поїздку на фронт. В цьому дописі йдеться про те, що волонтерці на передовій подарували троянди: "Як приємно, що наші бійці залишаються справжніми чоловіками і на страшній війні". Подібна оцінка волонтеркою бійців формує стереотипи щодо «справжності» чоловіків. Як зазначають представники Комісії журналістської етики в одному із своїх рішень: «Таке протиставлення «жінки-чоловіки» є шкідливим стереотипом, оскільки розділяє людей за ознакою статі у прив’язці до професії»

  

Підбиваючи підсумки огляду друкованих ЗМІ регіону, зазначимо, що у лютому найвищий індекс гендерної чутливості у «Вінницькій газеті». Газети «Вінниччина» та RIA  мають 55% та 54% відповідно. «Подільська зоря» та «33-й канал» - 46% та 44%. В цілому це достатньо високі показники, що є достойним результатом.

Тема війни в онлайн-виданнях. Які з вінницьких онлайн-видань більше уваги приділяли жінкам, а які – чоловікам, і в яких тематиках

Загалом за моніторинговий тиждень  було опрацьовано 460 матеріалів в онлайн-виданнях. 55% публікацій були присвячені темі «війни»: як подіям на фронті, так і у тилу. Найбільша кількість публікацій у «Вінниця-інфо» - з 147 матеріалів 70. На другому місці – VinBazar, де 55 повідомлень.

Як і у друкованих виданнях, так і в онлайн жінки експертки і героїні представлені, як фахівчині у військовій справі. У I-VIN навчання пілотуванню дронами та використанню Дельти – це перший крок», – коментує Інна Гончар, голова ГО Аеророзвідка. «Той ракетоносій, який перебував на службі з 8 «Калібрами», випустив весь свій заряд. Але ППО південного напрямку спрацювала на відмінно», - розвповідає у «Вінниця-інфо» речниця об'єднаного пресцентру оперативного командування «Південь» Наталія Гуменюк. Міжнародну політику у «Вінниця-інфо» цитують президентку Молдови Майя Санду, яка заявила, що в українській розвідці її попередили про підготовку до держперевороту, організуваний російськими спецслужбами.  У своїх громадах про загибель воїнів на фронті повідомляють очільниці об’єднаних територіальних громад.

Варто зазначити, про чоловіків на війні набагато більше пишуть видання. За результатами моніторингу теми війни, 24% -  жінки-коментаторки, та 12% - жінки, про яких пишуть.

 

Загалом, за різними темами, у26 %  випадках жінки виступали експертками та в 16% – героїнями публікацій. Це низький показник, якщо порівнювати його із довоєнним часом.

Переважну більшість жінок (і як експерток, і як героїнь) зафіксовано в новинах «I-VIN» (35% та 31%). У «Вінниця-інфо» - 20% та 18%,  та VinBazar(33% експерток та 11% героїв), Nа Парижі – 16% та 12% та Vежа – 36% та 13%.

  

Видання, у яких герої та героїні, експерти та експертки присутні у всіх темах – це «Вінниця-інфо» (лише немає «довкілляекологія») та VinBazar (тема «соціальний захистсоцполітика»). У решті видань залишаються непокритими від 3 до 4 тем.

Фемінітиви

Цей моніторинговий період вивів два видання у безумовні лідери, в них відсутні масулінітиви – VinBazar та I-VIN. Решта видань мають достатньо великі показники. Nа Парижі – 96% та Vежа – 94%. Найнижчий показник у «Вінниця-інфо». Варто зазначити, що саме у цього видання найбільша кількість публікацій. Стосовно фемінітивів: «Начальник відділу екстреної та первинної медичної допомоги населенню, медичної реабілітації управління медичної допомоги населенню Лариса Бевза, майстер спорту України міжнародного класу зі стрільби кульової Дар’я Волошина, директор ліцею Сніжана Осипчук, Перший заступник начальника Вінницької ОВА Наталя Заболотна, народна депутат України Ірина Борзова». Хоча зустрічаються випадки, коли в одному і тому тексті ми бачимо як і фемінітиви, так і маскулінітиви. Наприклад: в одному випадку «депутатка», а в іншому – «депутатІрина Борзова». Скоріш за все це пов’язано із неуважністю під час підготовки текстів для оприлюдення.

Отож, найбільш гендерночутливим у квітні є інтернет-видання «I-VIN» - 55%.«VinBazar», “Nа Парижі”та “Vежа”фактично розділили другу сходинку –48%, 41% та 48% відповідно. Цедосить високі показники, які покращилися за два роки.

  

Стосовно тематичних матеріалів. Їх в онлай медіа 13.  14 лютого, який вважається Днем закоханих, припав на моніторинговий період. Тому практично у всіх виданнях є матеріали, присвячені цій темі. Цього року вони мають і військову тематику. У «Вінниця-інфо» публікує «Коли на нас чекають, ми повертаємося навіть із пекла»: вінницькі спецпризначенці та воїни ЗСУ про любов», Шлюб за добу у Вінниці: день закоханих, В День закоханих ДРАЦС у Вінниці працюватиме у подовженому режимі.

I-VIN – Добірка патріотичних валентинок до Дня закоханих, На День закоханих спецпризначенці з батальйону особливого призначення «Вінниця» привітали своїх коханих, Nа Парижі – Шлюб у день закоханих.  Цікавий ще один матеріал у цьому виданні. В ньому йдеться про те, що військовослужбовиця змогла через суд захистити свої права на збереження робочого місця під час проходження служби в армії. Це один із перших випадків не лише у Вінниці, але й в Україні, де справа стосувалася жінки в армії.

Одразу у двох виданнях (I-VIN та Nа Парижі) присутні матеріали про сексуальне насилля - Сексуальне насильство, пов'язане з конфліктом — це не тільки зґвалтування  та Роз’яснення від системи безоплатної правової допомоги.

За результатами моніторингу індекс гендерної чутливості вінницьких медіа у лютому 2023р. склав 48%. Це – середній показник по Україні. Ознайомитися з цими даними можна насайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.

 

Експертка з моніторингу –

Голова Вінницького прес-клубу

Наталка Болховська